Jaktträning och viltspår

Hej hej! 

Förra lördagen åkte jag och Lova till Ågesta för att träffa Katrin för lite privatträning i jakt.
Vi gick igenom stadga, dirigeringar, visselsignaler och sök!
Jag tycker Lova skötte sig bra och vi fick massor med oss hem som vi ska träna på. 
Det jag är sämst på är att när jag åker på träning så har inte jag bestämt vad jag ska träna utan tar det som det kommer. Inte alls bra för min del då jag oftast kör samma jämt. Så nu ska jag köpa en kalender där jag skriver in vad vi ska träna på! Både lydnad och jakt så vi kan bli lite mer strukturerade! :) hihi

Igår åkte jag, Monica och Janne ut till gålö för att gå viltspårsprov men Atlas och Charley. 
Jag har ju hakat upp mig på Atlas sista prov han gick även fast vi är 99% säkra på att det inte fanns något spår. Jag borde egentligen ha glömt den men man gör ju inte det. :/ 
Jag var iallafall sjukt nervös igår eftersom jag hela tiden tänkte på det förra spåret.

Janne hade redan gått med Charley och tog sista ettan så nu blev han champion!!! Bästa pappa Charley! 

Janne och Monica peppade mig och sa åt mig att lita på hunden.
Jaja.. Lätt! ;)

Jag selade på Atlas och släppte på honom på spåret. Fint upptag och första vinkeln var tydligen super. Janne och Monica sa iallafall det som satt och kollade från bilen. :)

Jag följde Atlas och efter en tredje del kände jag att det var han och jag. Jag litade helt på honom! 

Vi körde på över berg och genom vattenpölar och tillslut såg jag bilvägen och förstod att det var nära. Då ser jag linan och klöven ligger inne i en tät buske. Atlas cirklar runt busken två ggr och försöker hitta en väg in men går sedan vidare. Då tänkte jag att det är kört.. Domaren säger då att klöven är där och tar fram den till Atlas så jag kläcker ur mig att jaha då var väl det kört.. 
Nä varför då? Säger domaren..
Jaja tänkte jag och vi gick tillbaka till bilarna.. Han skriver protokollet och Atlas är tokstolt över sin klöv! 

Domaren kommer tillbaka och gratulerar och säger att vi fått godkänt! Superglad blir jag och trodde inte att vi fick det för att han inte tog slutet. Jag tror jag är lite väl insnöad på bruksspår för tillfället ;) 
Atlas visste att klöven låg i busken men kom inte åt den. Domaren berömde Atlas spårning och sa att jag skulle ta vara på honom ❤️❤️ En riktigt duktig spårhund som löser vinklar och bloduppehåll mycket bra!!! 

Min fina fina prins ❤️ bästa atlasen! 

Vilka vändningar vi gör i vårt liv han och jag. Jättesjuk i diskbråck med lång rehab sen blir vi klubbmästare i lydnad, Atlas blir friskförklarad och jag hittar en knöl och befarar det värsta! Förra torsdagen tar vi bort den och får veta att det bara är en fettknöl och igår, en vecka senare klarar vi anlagsprovet i viltspår :)

Jag hoppas vi får många fina år ihop han och jag ❤️




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0